Проблемите с мобилните оператори и техните клиенти зачестяват през последните години. Един от най-често срещаните случаи е свързан с прехвърляне на стари, погасени по давност вземания към колекторски фирми.
Тези фирми започват да притесняват потребителите, като използват агресивни тактики и постоянно сменят представителите, които се свързват с вас.
Важно е да разберете какви са правата ви и как да се защитите в такива ситуации, особено когато става въпрос за дела срещу мобилни оператори.
Какво трябва да знаете за давността на вземанията
Всички вземания на мобилните оператори, включително и за неустойки, се погасяват с изтичането на 3-годишна давност. Това означава, че след този срок мобилният оператор няма законното право да ви задължи да заплатите стари дългове.
Въпреки това, мобилните оператори не прилагат служебно давността и често прехвърлят тези вземания към колекторски фирми, които продължават да търсят суми от клиентите. Колекторските фирми нямат интерес да заведат иск срещу вас, защото знаят, че ще загубят делото поради изтеклата давност.
Вместо това, те използват заплахи и притеснителни тактики, като често ви заплашват, че ще ви дадат на частен съдебен изпълнител (ЧСИ) или че ще бъдете осъдени. Тези заплахи са неоснователни и целят единствено да ви накарат да заплатите суми, които реално не дължите.
Какво да направите, ако ви тормозят колекторски фирми
Първото и най-важно нещо е да не сключвате споразумение с колекторската фирма, без преди това да се консултирате с адвокат. Колекторите ще се опитат да ви убедят, че сключването на споразумение ще предотврати всички неблагоприятни последици, които те твърдят, че могат да възникнат.
Истината е, че сключването на такова споразумение може да ви вкара в още по-големи неприятности и да признае дълг, който иначе е погасен по давност.
За да се справите с тормоза, често се налага вие сами да заведете дело.
Изтичането на давността може да бъде признато само от съд, поради което е необходимо да заведете иск, с който да се установи, че не дължите претендираните суми.
Това е единственият начин да прекратите претенциите на колекторите и да се освободите от натиска.
Събиране на доказателства и важни документи
Не изхвърляйте поканите за доброволно изпълнение, които получавате от колекторските фирми или мобилните оператори. Те са важни доказателства, че от вас се претендира определена сума.
Ако получавате само телефонни обаждания, поискайте информация за фирмата, която ви търси, и настоявайте да получите имейл с данни за банковата сметка на колектора и размера на дължимата сума. Тези доказателства ще ви бъдат нужни, ако решите да заведете дело.
Важно е да знаете, че разноските по делото, като държавната такса и хонорарът за адвоката, ще бъдат възстановени от ответната страна, ако съдът постанови, че не дължите сумата поради изтеклата давност.
Това означава, че ако заведете дело и спечелите, всички направени от вас разходи ще ви бъдат възстановени, а вие ще се освободите от неправомерните претенции на колекторите.
Практични съвети за справяне с претенциите на мобилни оператори:
- Консултирайте се с адвокат преди да предприемете каквито и да е действия;
- Не сключвайте споразумения с колектори без юридическа консултация;
- Събирайте и съхранявайте всички документи, свързани с претенциите – покани за изпълнение, имейли и т.н.;
- Не се поддавайте на заплахи и не вярвайте на обещания за „лесно решение“;
- Заведете дело за установяване на недължимостта на сумите, ако тормозът не престане.
Колекторските фирми разчитат на това, че много хора не познават правата си и се страхуват от съдебни действия. Но в действителност, вие като потребител имате законни механизми, с които да се защитите и да спрете тормоза.
Консултацията с опитен адвокат е ключова за успешната ви защита, тъй като той ще ви помогне да разберете правата си и ще ви насочи към най-добрите стъпки за справяне с проблема.
Какво да направите, ако срещу вас е започнато дело
Ако мобилният оператор или колекторска фирма все пак решат да заведат дело срещу вас, е важно веднага да се свържете с добър юрист, който предлага адвокатски услуги. Той ще прегледа всички документи и ще ви помогне да подадете необходимите възражения. В случай че давността на вземанията е изтекла, адвокатът ще поиска от съда да прекрати делото на това основание.
Важно е да действате бързо и да не пренебрегвате призовките и съобщенията от съда. Забавянето може да доведе до неблагоприятни последствия, като запор на заплатата или сметките ви. Своевременната консултация с адвокат ще ви помогне да избегнете тези проблеми и да защитите правата си.
Не се поддавайте на натиск и измами
В много случаи колекторите се опитват да ви убедят, че трябва веднага да платите, за да избегнете „сериозни последствия“. Това обаче често са лъжливи твърдения, целящи да ви изплашат.
Помнете, че дългът ви може да е погасен по давност и вие не сте задължени да плащате. Консултирайте се с адвокат, който да ви помогне да се справите с този проблем и да прекратите тормоза от страна на колекторските фирми.
Делата срещу мобилни оператори и техните колектори могат да бъдат предизвикателни, но познаването на вашите права и предприемането на правилните стъпки може значително да подобри ситуацията ви.
Не се страхувайте да потърсите правна помощ и да защитите правата си – мобилните оператори и колекторските фирми разчитат на вашата пасивност, но с подходящата подкрепа вие можете да се справите с всяко предизвикателство, което те поставят пред вас.
Често задавани въпроси свързани с делата срещу мобилни обепратори
Вземанията на мобилните оператори, включително за неустойки, се погасяват с изтичането на 3-годишна давност. След този срок операторът няма законно право да изисква плащане.
Важно е да не сключвате споразумения с колекторите и да се консултирате с адвокат. Сключването на споразумение може да ви вкара в още по-големи неприятности и да признае дълг, който е погасен по давност.
Заплахите от страна на колектори за дело или ЧСИ са често неоснователни. За да се защитите, трябва да се консултирате с адвокат, който да подаде възражение, ако давността е изтекла.
Събирайте и съхранявайте всички документи, които получавате – покани за доброволно изпълнение, имейли, информация за колекторската фирма и размера на дълга. Тези документи могат да ви послужат в съда.
Свържете се веднага с адвокат, който ще прегледа документите и ще подаде възражение за давност, ако е приложимо. Бързото действие е ключово, за да се избегнат неблагоприятни последици като запор на сметки или заплата.