Злоупотреби и неправомерни действия на колекторски фирми и вашите права. В последните години все повече хора в България се сблъскват с проблеми, свързани с бързите кредити и агресивните методи, които някои кредитори и колекторски агенции използват, за да събират своите вземания.
Често пъти тези методи са на границата на закона или напълно незаконни. В тази статия ще разгледаме най-често срещаните злоупотреби, правата на потребителите и възможностите за защита при неправомерни действия.
Какво представляват злоупотребите и неправомерните действия
Злоупотребите и неправомерните действия на кредитори и колекторски агенции са действия, които нарушават законовите и етични норми за събиране на задължения.
Това може да включва тормоз, заплахи, подвеждащи твърдения или други методи, целящи да принудят длъжника да плати дълг, често в ситуация, когато той няма законово задължение или възможност да го направи.
В българското законодателство, тези действия са регламентирани от различни закони, включително Закона за защита на потребителите и Закона за задълженията и договорите.
Чести злоупотреби от страна на кредитори и колекторски агенции
Много често колекторските агенции прибягват до методи, които са на границата на закона, за да събират своите вземания. Сред най-често срещаните злоупотреби е тормозът по телефона.
Това включва многократни телефонни обаждания, често в неудобно време, които имат за цел да притиснат длъжника да изплати задължението. Този тип поведение представлява нарушение на правото на личен живот. Друг често срещан метод е заплашването със съдебно преследване.
Обикновено колекторите заплашват длъжниците със съдебни дела, запори на имущество или дори с арест, което е изцяло незаконно, тъй като единствено съдът може да постанови такива мерки след спазване на надлежната процедура.
Също така, колекторските агенции често предоставят подвеждаща информация, като неверни или подвеждащи данни относно размера на дълга, лихвите или правните последици от неплащането.
Освен това, неоторизираните посещения на адреса на длъжника са още един от методите, които те използват. Посещения на представители на агенции за събиране на вземания на домашния адрес на длъжника без неговото съгласие представляват нарушение на правото на личен живот и са незаконни.
Как да разпознаем злоупотребите
Първата стъпка към защита е да се научим да разпознаваме неправомерните действия на кредиторите и колекторските агенции. Злоупотребите могат да включват чести телефонни обаждания, заплахи, искане за плащане на съмнителни или несъществуващи такси, или опити за манипулация чрез подвеждаща информация.
Разпознаването на тези действия е особено важно, тъй като много длъжници не са наясно с правата си и често се поддават на натиск.
Признаците на злоупотреба включват:
- Постоянни и натрапчиви обаждания, включително в късните часове на деня;
- Липса на документална информация за дълга или представяне на съмнителни документи;
- Уверения, че ще бъдат предприети крайни мерки, като например отнемане на имущество, без съдебно решение.
Вашите права като потребител на финансови услуги
В България правата на потребителите са защитени от няколко основни закона, включително Закона за защита на потребителите, Закона за защита на личните данни, както и Закона за задълженията и договорите. Всеки кредитор или колекторска агенция е длъжен да спазва тези закони и да не нарушава правата на длъжниците.
Всяко лице има право да получи точна и детайлна информация относно задълженията си, като кредиторите нямат право да подвеждат длъжниците с неверни данни за размера на задължението или последствията от неплащането.
Съгласно закона, никоя колекторска агенция няма право да тормози длъжниците чрез прекомерни обаждания или заплахи, като всяко такова действие представлява нарушение на законовите норми и може да бъде оспорено в съда.
Длъжниците имат право да обжалват всяко действие на кредитора, което смятат за незаконно или неправомерно, включително обжалване на заповед за изпълнение или други изпълнителни действия, издадени от съдебен изпълнител.
След като сте подготвени и знаете какво може да направите, в случай на тормоз от агенция за събиране на вземания, бъдещите проблеми могат да бъдат лесно решими.
Правни опции за защита при злоупотреба
Ако сте жертва на злоупотреба от страна на кредитор или колекторска агенция, има няколко правни опции, които можете да предприемете:
- Подаване на жалба до Комисията за защита на потребителите – Тази комисия има правомощията да разследва и да санкционира неправомерни действия от страна на финансови институции и колекторски агенции;
- Обжалване на съдебно решение – Ако получите съдебно решение или заповед за изпълнение, която смятате за неправомерна, имате право да подадете възражение в законовия срок;
- Завеждане на дело за неправомерни действия – В случай на сериозни нарушения, може да заведе дело срещу кредитора или колекторската агенция за обезщетение за нанесени морални или материални щети.
Процедура за подаване на жалба до компетентни органи
Ако сте станали жертва на неправомерни действия, е важно да знаете как да подадете жалба. Процедурата включва няколко стъпки. Първо, съберете всички доказателства, като запазите документи, записи на телефонни разговори, съобщения или друга кореспонденция, които доказват неправомерното поведение.
След това попълнете жалбата, като включите описание на случилото се и точни данни за нарушителя. Накрая подайте жалбата до съответния орган, като в зависимост от нарушението това може да бъде Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на личните данни или друга съответна институция.
Документи, необходими за подаване на жалба
За подаване на жалба срещу кредитор или колекторска агенция, е необходимо да предоставите следните документи:
- Копие от договора за кредит – За да докажете съществуването на задължението и условията, по които то е поето.
- Свидетелства за контакт – Телефонни записи, копия на писма или електронни съобщения, които доказват неправомерното поведение.
- Идентификационни документи – Копие от личната карта за удостоверяване на самоличността.
Последствия за кредиторите и колекторските агенции
Ако бъде установено, че кредитор или колекторска агенция е извършила злоупотреба, последствията могат да бъдат сериозни. Комисията за защита на потребителите и други компетентни органи могат да наложат санкции, които включват глоби, представляващи финансови санкции, вариращи според тежестта на нарушението.
При системни злоупотреби на агенцията може да бъде забранено да продължава определени дейности. В някои случаи длъжникът може да има право на обезщетение за претърпените вреди.
Къде да потърсим допълнителна правна помощ
Ако сте жертва на неправомерни действия от страна на кредитори или колекторски агенции, можете да потърсите помощ от опитни адвокати, специализирани в защита на потребителите.
Те могат да ви консултират и представляват в съдебни дела, а също така организации за защита на потребителите ще ви насочат и съдействат при подаване на жалби и защита на правата ви.
Освен това, Комисията за защита на потребителите е органът, който може да разследва и налага санкции при установени нарушения. Правната защита срещу злоупотреби от страна на кредитори и колекторски агенции е важна, за да се гарантира, че потребителите няма да бъдат жертва на неправомерни действия.
Познаването на вашите права и възможностите за защита е първата стъпка към успешното справяне с тези ситуации.