Срок за връщане и замяна на стока

Случвало ли ви се е да закупите дадена стока, която в последствие да разберете, че е ненужна, не отговаря на очакванията ви, има дефект или намерите същата на по-добра цена?

Ако отговорът ви е да, то сте един от многото потребители, попадали в подобно ситуация.

Какво бихте направили в такъв случаи – ще върнете стоката или ще я замените. Но е важно да знаете предварително можете ли да го направите, при какви условия и има ли определен срок за връщане и замяна на стока.

В тази статия ще наблегнем на правата ви и сроковете за връщане на стоки в традиционната търговия, за да сте информирани предварително и да избегнете излишни потенциали спорове с търговци.

Може ли да се върне стока в традиционната търговия и в какъв период

Връщане на стокаПонятието “традиционна търговия“ се отнася до тази, която се осъществява в дадени физически магазини и щандове.

При нея клиентът има възможност да види на живо стоката, да я пипне, да я изпробва, ако е дреха на пример и да прецени по-добре нейните качества.

По закон в България, ако клиент закупи сдадена стока от физически магазин, не може да я върне, защото е спряла да му харесва и търговецът не е длъжен да му връща парите или да я смени.

Законодателната уредба в България предвижда стоки, закупени от физически магазини да могат да се връщат или заменят само ако са дефектни.

Разбира се, има и търговци, които приемат стоки, без да имат дефект, ако не са ползвани и скоро след закупуването им сте решили, че са неподходящи или не ви харесват.

Но това се случва в рамките ма добрата воля на търговците. Те не са законово задължени нито да ви върнат парите, нито да сменят стоката в такава ситуация.

Какви може да са дефектите и колко е гаранционният срок на стоките

Дефекти при връщане на стокаЗа да върнете или замените дефектна стока в традиционната търговия, тя може да има явен дефект, с който сте я закупили или скрит, проявяващ се по-късно с ползването ѝ.

Явният дефект на стоките е този, който може да забележите веднага след закупуването. Той се открива с просто око и често е свързан с повреда на целостта и външния вид на стоките.

След като го забележите имате право да поискате ремонт или замяна на стоката от търговеца в срок скоро, след като е направена покупката.

Няма нужда да чакате и да се чудите при наличие на явен дефект още от закупуването, можете да се възпалвате от правата си веднага.

Възможно е стоките да проявят и различни скрити дефекти в периода на експлоатация, поради тази причина законът в България предвижда гаранционен срок от 2 години след закупуването на стоката.

В рамките на гаранционния срок с представена касова бележка и гаранция, при различни дефекти, търговецът е длъжен да поправи повредената стока за своя сметка. Ако не успее да я поправи, трябва да я замени или да ви върне парите, ако няма възможност за замяна.

При стоките, закупени от онлайн магазини нещата стоят по различен начин. При онлайн пазаруване, потребителите имат право да ги върнат или заменят в срок от 14 дни, без да посочват причина за това.

Стоките не трябва да са ползвани или дефектни, за да се приемат от търговците. Те ще ви върнат парите или ще ви осигурят замяна, в случаите, когато продуктът просто не ви харесва или сте объркали цвят или размер.

Кой защитава потребителите при нарушения на правата им за връщане и замяна на стока

При нарушени права за връщана и замяна на стока, физическите лица могат да се обърнат към Комисията за защита на потребителите (КЗП). Те трябва да представят съответната гаранция за стоката и касовия бон, когато претендират нарушение.

Другият компетентен държавен орган за решаване на проблемите на потребителите е съдът по постоянния адрес на потребителя.

Към него могат да се предявят искове за обезщетение, при настъпили вреди от нарушение на правата на потребителя или от вреди, причинени от дефекта на стоката.